دات نت نیوک

سیدعلی رضا قهاری عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران:

سردرها در معماری ایران به نوعی خوش آمدگویی و پذیرش مهمان است

  • 9 آبان 1400
  • نویسنده: ostadrahimi
  • تعداد نمایش ها: 48
  • 0 نظرات
سیدعلی رضا قهاری عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران:

ایشان در گفتگو با روابط عمومی مراکز فرهنگی و هنری منطقه 8، در پاسخ به سوال مفهوم و نقش سردرها در معماری ایرانی گفتند: سردرها در ایران به ویژه در دوره اسلامی علاوه بر معرفی صاحب بنا و این که نشان دهنده اعتقادات وی است خوش آمد گویی و نوعی پذیرش مهمان را به همراه دارد از نظر نشانه‌شناسی این سردرها ورودی بنا را مشخص می کند چون این بنا ممکن است که چند وجه داشته باشند از سردرها به عنوان کتیبه‌های استفاده می‌شد که یا از آیات قرآنی است یا اینکه به نوعی جوانمردی صاحبخانه را بیان می‌کرد.

 

 ایشان در بخش دیگری از صحبتهایشان درباره نقش سردرها در سبک زندگی شهروندان و تاثیرات آن در جامعه گفتند: میزان دعوت کنندگی سردر از تزیین و عبارات به کار رفته در آن مشخص می‌شود و از این طریق ما می‌توانیم از سبک زندگی ساکنین آن ساختمان مطلع بشویم همچنین می توانیم از سلیقه، ثروت و تشخص صاحب بنا نیز مطلع شویم چون اینها حکایت از این معیارها دارد معمارها در دوره‌های گوناگون نظر صاحب بنا را لحاظ می‌کردند یعنی سردرها درحقیقت نشان‌دهنده خواسته و میل صاحب بناست حتی اگر صاحبخانه دارای مکنت زیادی هم نبود از تزیینات ساده تر حتی در قالب یک کاشی ساده یا آجرکاری ساده استفاده می کرد و این به نوعی همان هدف که نشان دهنده شخصیت وذوق صاحبخانه می باشد هست.

 

 وی در پاسخ به این سوال که برای احیا دوباره استفاده از سردرها برای منازل ، اماکن و ...چه اقداماتی باید صورت گیرد گفتند: این احیای دوباره برای اماکن عمومی مثل اماکن دولتی و غیره امکان پذیر هست چون از طریق بودجه عمومی این اماکن ساخته می‌شوند ونقطه نظرات هنرمندان و مهندسان هم مورد توجه قرار می‌گیرد و حتی بازسازی سردرهایی که به مرور زمان از بین رفته‌اند نیز به راحتی امکان پذیر می باشد در ملک های خصوصی مثل مغازه‌ها، ساختمان‌ها، املاک تجاری وغیره برای احیای این سردرها می‌شود از مشوق هایی استفاده کرد و از طریق رهنمودها و تشویق، صاحبان اماکن را به طراحی و اجرای سردرها راغب نمود البته چون این سردرها بخشی از جداره و نمای شهر محسوب می‌شود نظر و اعمال سلیقه افراد می‌تواند تاثیرگذار باشد و اگر سردری هنرمندانه طراحی نشده باشد ممکن است در زیبایی یا زشتی ساختمان ما تاثیرگذار باشد.

 

 ایشان در بخش دیگری از صحبتهایشان در پاسخ به سوال نقش سردرها در فرهنگ جامعه گفتند: سردرها بخشی از نمای شهری می باشد و از این ظرفیت می‌توان در سرزندگی و دمیدن حیات به فضای شهری استفاده کرد به عبارت دیگر چون طراحی و معماری جداره های شهری بیانگر و نماد فرهنگ یک جامعه است باید از پتانسیل بالای آن برای زیبا سازی مناظر شهری استفاده کرد.

 

 داور دومین جشنواره عکس پلاک 110 در ادامه در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره پلاک ۱۱۰ چقدر می تواند در استفاده از سردرها موثر باشد گفتند: قطعاً جشنواره هایی از این دست و به خصوص جشنواره عکس پلاک ۱۱۰  توجه و نگاه مسئولین به اهمیت سردرها در هویت جداره های شهری است و به ترویج این تفکر که تزیین و به‌کارگیری طرح ها وعبارات در نمای ساختمان به ویژه در سردر ها چگونه می تواند به بیان این هویت کمک نماید می‌انجامد یعنی در واقع این جشنواره ها می تواند هم مشوقی باشد در مورد اینکه نگاه و توجه مسئولین به این موضوع چه قدراست و همین که این فکر را ترویج دهد که تزیین و جداره سازی با استفاده از این پلاک ها و تزیین سردر چه نقشی می‌تواند برای احیای این هویت داشته باشد.

 

 ایشان در بخش دیگری از صحبتهایشان در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای بهتر برگزارشدن جشنواره پلاک 110 در سالهای آینده دارند گفتند: جشنواره پلاک  ۱۱۰به معرفی سردرهای تعلق دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اشاره به ساحت مقدس حضرت علی بن ابیطالب (ع) دارد لذا برای سال‌های آتی نیز می‌توان در همین حوزه از عکاسان شرکت کننده درخواست کرد که علاوه بر پلاک های شهری به پلاک ها و سردر های نصب شده در مناطق روستایی، همچنین پلاک های ساختمان های مدرن که این عنوان را دارند هم بتوانند ورود پیدا کنند یعنی عمدتاً توجه به ساختمانهای سنتی نیست بلکه می‌تواند هم شامل ساختمان های مدرن بشودو هم ساختمان های مناطق روستایی و به طور گسترده باید تبلیغات صورت گیرد زیرا صرف شرکت کردن در مسابقه کافی نیست در حقیقت دعوت به شرکت در مسابقه ترویج این تفکر هست پس سر در ها امروزه در نمای ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردارند و این می تواند از اهداف جشنواره باشد و مهمترین نکته در این جشنواره ترویج فکر استفاده و به کار بردن سردر ها در معماری شهری و توجه عکاسان به این نکته می باشد.

 

 ایشان در بخش دیگری از صحبتهایشان در پاسخ به این سوال که بیشترین آثار ارسالی به جشنواره از کدوم شهر یا استان میتواند باشد گفتند: می‌توانم بگویم که تمامی شهرهای ایران دارای میراث با ارزشی از پلاک ۱۱۰ هستند به دلیل اعتقادی و به دلیل هنر والای معماری و اهمیت سردر افراد غیربومی چه به صورت انفرادی و چه به صورت گروهی از طریق سازمان‌های مردم نهاد  شرکت خواهند کرد و به نظر می‌رسد شهرهای مانند تهران، یزد، تبریز، مشهد و اصفهان شرکت کننده بیشتری را داشته باشند.

 

 در پایان پیشنهاد من برای بهتر برگزار شدن این جشنواره این است که فراخوان شرکت در این جشنواره برای سال‌های آتی بین المللی باشد و حداقل کشورهای مسلمان نشین که میراث تمدن اسلامی را دارند در این جشنواره شرکت کنند.

 

دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ به همت فرهنگسرای گلستان و با موضوع سردرهایی با مضامین امیرالمؤمنین(ع) برگزار می شود.

علاقه مندان می توانند جهت اطلاع از مقررات جشنواره و ارسال آثار و همچنین جوایز و هیات داوران به نشانی اینترنتی

http:// pelak110.farhangsara.ir   مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتربا شماره تلفن 77848888 تماس بگیرند.

Print
دسته ها: اخبار
کلمات کلیدی:
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته